Tuesday, 10 January 2017

Tα πέντε αγαπημένα μου διαδραστικά παιχνίδια





Μπορεί να μην είμαι φίλος της υπερβολικής χρήσης της τεχνολογίας στην τάξη, αλλα θα το παραδεχτώ: Η χρήση ICT μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική στην υποστήριξη των μαθητών στη γλώσσα, τη γραφή και την ανάγνωση. 

Στις μέρες μας δύσκολα θα συναντήσετε παιδί προσχολικής αγωγής που δεν έχει πιάσει στα χέρια του iPad ή που δεν έχει παίξει με το smartphone της μαμάς του. 

Και γιαυτό το λόγο η κατανόηση που έχουν τα σημερινά παιδιά για τις ηλεκτρονικές εφαρμογές είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή, τουλάχιστον σε σύγκριση με εμάς που το μόνο που είχαμε ήταν το παλιό 90s κασετόφωνο στο οποίο ηχογραφούσαμε με τις ώρες τη φωνή μας. 

Στην Αγγλία ο τομέας ICT αποτελεί έναν απο τις βασικές περιοχές μάθησης του EYFS αλλά και του KS1/KS2 curriculum. Μέχρι το τέλος της Reception Class οι μαθητές αναμένεται να μπορούν να χρησιμοποιήσουν Cd Players, iPads αλλα και να παίξουν μόνα τους απλά παιχνίδια σε ένα Laptop. 


Λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών με αυτισμό, η τεχνολογία συχνά έρχεται να αντικαταστήσει για μερικούς μαθητές, τις ομαδικές δραστηριότητες και να τους βοηθήσει να εξασκηθούν στην αρίθμηση και την ανάγνωση χωρίς το άγχος που μπορεί να τους δίνει μια θορυβώδης τάξη με παιδιά.

Σε μια Αγγλική τάξη ενός οποιουδήποτε κρατικού σχολείου, πάντα θα βρείτε Interactive Whiteboard, δηλαδή διαδραστικό πίνακα διδασκαλίας συνδεδεμένο με τον υπολογιστή της τάξης σας. Ο πίνακας αυτός χρησιμοποιείται απο το Δάσκαλο διαρκώς τόσο για τη διεξαγωγή του μαθήματος όσο και για την παρακολούθηση video και flipcharts. 
Στις μέρες μας όλο και περισσότερα ιδιωτικά Day Nurseries εχουν αρχίσει να κατανοούν τη σημασία ενός τέτοιου πίνακα και έχουν αρχίσει να τους αγοράζουν για τις τάξεις τους. 




Η θετική πλευρά των διαδραστικών παιχνιδιών είναι οτι οι μαθητές μπορούν να τα παίξουν μονοι τους χρησιμοποιώντας το ειδικό στυλό πάνω στον πίνακα. Τέτοια παιχνίδια μπορούν να ενισχύσουν τη διδασκαλία σας και να βοηθήσουν στην εξέλιξη των μαθητών σας με βάση τις ανάγκες τους.

Προσωπικά χρησιμοποιώ διαρκώς τέτοιες εφαρμογές στην τάξη μου, ειδικά για την υποστήριξη των μαθητών με προβλήματα αρίθμησης και ανάγνωσης. 

Παρακάτω θα δείτε τις πέντε πιο αγαπημένες μου-κυρίως διαδραστικές- εφαρμογές και τους λόγους για τους οποίους τους προτιμώ καθημερινά.
Κάποιες απο αυτές- όχι όμως οι περισσότερες- μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε tablet.




1. Phonicsplay

Η σελίδα Phonics Play έχει μια σειρά απο διαδραστικά παιχνίδια Phonics για να βοηθήσει τους μαθητές στην ανάγνωση. Είναι βασισμένη στο κρατικό σύστημα διδακτικής ανάγνωσης Letters and Sounds και είναι χωρισμένη στα διαφορετικά επίπεδα εκμάθησης γραμμάτων (Phases) που αποτελούν τη μέθοδο. 
Καθότι η σελίδα έχει και paid membership, για να χρησιμοποιήσετε τα δωρεάν παιχνίδια πρέπει να επιλέξετε ''Free Phonics Play'' και στη συνέχεια να επιλέξετε το Phase και το παιχνίδι που θέλετε, οπως θα δείτε παρακάτω. 









=
Συνηθως τα παιδιά ενός ικανοποιητικού επιπέδου σε μια Reception Class ξεκινούν απο το Phase 2 και τα πιο προχωρημένα μπορούν να διαβάσουν κάποιες λέξεις Phase 3. 
Το Phase 1 της μεθόδου δεν αφορά καθόλου ανάγνωση γραμμάτων, αλλα βασίζεται σε περιβαλλοντικούς ήχουν και μίμηση, κάτι που σε αυτή τη μέθοδο διδάσκεται στη Nursery Class και μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε παιδιά ηλικίας 3-4 χρονών. 

Το εξαιρετικό της μεθόδου είναι οτι βασίζεται στην ανάγνωση real words και ''nonsense words'', κάτι που τα παιδιά θα χρειαστεί να κάνουν στις εξετάσεις SATS στη βαθμίδα Key Stage 1.
Aπο τα παιχνίδια της σελίδας, το αγαπημένο μου είναι το treasure game και το χρησιμοποιώ στην τάξη μου κάθε μέρα. 






2. Topmarks

Η σελίδα Topmarks έχει άπειρες μαθησιακές διαδραστικές  επιλογές, αλλα κατα τη γνώμη μου το δυνατό της σημείο είναι τα παιχνίδια αρίθμησης και γενικά των μαθηματικών για παιδιά προσχολικής ηλικίας. 

Έχει μια σειρά απο ιδανικά παιχνίδια αντιστοίχισης αντικειμένων με αριθμούς καθώς και number ordering. Όταν τη χρησιμοποιήσετε βεβαιωθείτε οτι έχετε πατήσει το ''Early Years'' και στις δύο επιλογές του search. 





Ωστόσο ενδέχεται κάποια παιχνίδια για μεγαλύτερα παιδιά να μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις προσχολικές τάξεις όπως το Plant Growing Game  οπου οι μαθητές βοηθούν ένα φυτό να μεγαλώσει δίνοντάς του ήλιο και νερό. 





Απο δραστηριότητες μαθηματικών, αγαπημένες μου είναι το  3 Bears που βασίζεται στην κατανόηση μεγεθών, και το  Underwater Counting που βασίζεται στην κατανόηση αριθμών και αντιστοίχισή τους με αντικείμενα.  Eπίσης η δραστηριότητα pattern shapes δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργήσουν repeating patterns με σχήματα και χρώματα. 






3. Πλατφόρμα J2E

Η πλατφόρμα  http://www.j2e.com/jit5 είναι απο τις πιο εξαιρετικές στον τομέα της καθότι δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν γραφή, ανάγνωση, μαθηματικά και φυσική μέσα απο διαδραστικά παιχνίδια που βοηθούν την κριτική σκέψη και προωθούν τη δημιουργικότητα.
Ωστόσο για να μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή θα πρέπει να έχετε λογαριασμό LGFL (London Grid For Learning), κάτι που δίνεται σε εκπαιδευτικούς σχολείων σε μόνιμες θέσεις. 







4. 5 a day


H σελίδα 5-a-day περιλαμβάνει μια σειρά απο video φυσικής άσκησης πέντε λεπτών, κατάλληλα για παιδιά 3-7 ετών. Είναι ιδανική για εκμάθηση συγχρονισμού αλλα και για ανάπτυξη gross motor skills. Τα video περιλαμβάνουν διαφορετικά κουστούμια, ενώ πολλά απο αυτά δίνουν εντολές σε διαφορετικές γλώσσες. Για να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή, συνήθως πρέπει να την αγοράσετε ή να την αγοράσει το σχολείο σας. Ωστόσο προσφέρουν και free trial, ενώ στο youtube θα βρείτε και μερικά ολόκληρα video της μεθόδου που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στην τάξη σας, σαν αυτό που βλέπετε παρακάτω. 




Τα video 5-a-day μπορούν να χρησιμοποιηθούν

  • Το πρωί, όταν τα παιδιά φτάνουν στο σχολείο
  • Στο τέλος της ημέρας για χαλάρωση
  • Σαν ενδιάμεση δραστηριότητα μεταξύ διαφορετικών subjects, π.χ. μετά τα Phonics και πρίν τα Μαθηματικά
  • Σαν δραστηριότητα ανάγκης όταν τα παιδιά έχουν υπερκινητικότητα, ωστε να τα βοηθήσει να ηρεμήσουν, ή όταν έχουν καθίσει στο χαλί για πολλή ώρα.
  • Ως αντικατάσταση σε μια δραστηριότητα P.E. σε μια ώρα ανάγκης.
  • Αν χρειάζεστε χρόνο να προετοιμάσετε την τάξη ή μια δραστηριότητα και δεν έχετε βοήθεια απο άλλους ενήλικες. 

Προσωπικά χρησιμοποιω το 5-a-day κάθε πρωί όταν οι μαθητές μου τελειώνουν τα Phonics, ωστε να τους απασχολήσει μέχρι να είμαστε όλοι έτοιμοι για την επόμενη δραστηριότητα. 

Αγαπημένο μου video είναι το παρακάτω video χαλάρωσης:






5. Crickweb

H σελίδα Crickweb περιλαμβάνει μια σειρά απο διαδραστικά παιχνίδια όλων των ειδών για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.


Αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι τα παιχνίδια με οδηγίες που είναι ιδανικά για παιδιά που δε μιλούν καλά Αγγλικά ή που δε γνωρίζουν καθόλου τη γλώσσα.



Τα παιχνίδια της σελίδας περιλαμβάνουν δραστηριότητες με βάση τον καιρό, την αρίθμηση, την εκμάθηση ήχων αλλα και χρωμάτων. 

Προσωπικά χρησιμοποιώ τη σελίδα για τους μαθητές μου που δε μιλουν Αγγλικά ωστε να συνηθίσουν τη γλώσσα και να αρχίσουν να χρησιμοποιούν κάποιες λέξεις και εκφράσεις. 


Τέλος, με μια καλή έρευνα στο internet μπορείτε να βρείτε περισσότερες εφαρμογές. 

Αποφύγετε το Sparklebox καθότι έχει συνδεθεί με κύκλωμα παιδεραστίας στο παρελθόν (ακόμα θυμάμαι τα σχολεία που κατέβασαν μανιωδώς όλα τα resources που είχαν απο τη σελίδα όταν τα απαγόρευσε ο OFSTED)!

Ελπίζω αυτές οι εφαρμογές να σας βοηθήσουν να προωθησετε τη μάθηση των παιδιών σας στο σχολείο ή στο Nursery σας.



Καλή επιτυχία!!!
Χριστίνα Π.

Saturday, 7 January 2017

Η διαδικασία της διόρθωσης σε μια Αγγλική τάξη (Marking)




Marking, όπως ξέρετε, σημαίνει διόρθωση.

Συγκεκριμένα σημαίνει η διόρθωση που κάνει ο εκάστοτε δάσκαλος στα γραπτά και τις εργασίες των μαθητών του με σκοπό να προωθήσει την επιπλέον κατανόησή τους.



Οι μαθητές στα σχολεία της Αγγλίας, στην πλειονότητά τους εκπληρώνουν το σημαντικό μέρος  της ύλης στο σχολείο και δεν αναμένεται απο τους μαθητές να ''διαβάσουν στο σπίτι'', τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που συνηθίζεται στην Ελλάδα.
Η μάθηση και οι εργασίες λαμβάνουν χώρο μέσα στην τάξη και ο Δάσκαλος έχει πολύ λίγη ώρα ομιλίας και διδασκαλίας πριν οι μαθητές μεταβούν στα θρανία για να δουλέψουν. 

Σε μεγαλύτερες τάξεις της δευτεροβάθμιας συχνά θα δείτε τους μαθητές να εκπληρώνουν projects και εργασίες στο σπίτι, ειδικά ως μέρος του GCSE και A' Levels. Ωστόσο ειδικά στην προσχολική αγωγή και στις ηλικίες του Δημοτικού οι μαθητές δε λαμβάνουν παρα μόνο ένα εβδομαδιαίο homework για τα Αγγλικά και τα Μαθηματικά. 
Με τον ίδιο τρόπο οι μαθητές μιας προσχολικής ή δημοτικής τάξης σπάνια θα έχουν επιπλέον υποχρεωτική δουλειά στο σπίτι.

Ο βασικός λόγος είναι οτι οι μαθητές προέρχονται απο πολλά και διαφορετικά περιβάλλοντα: Παιδιά που ζουν σε ανάδοχες οικογένειες, παιδιά που ζουν με υπέργηρους παππούδες ή απλώς παιδιά των οποίων οι γονείς έχουν μόλις καταφτάσει και δε μιλούν ούτε μια λέξη στα Αγγλικά.

Επομένως ο Δάσκαλος μιας Αγγλικής τάξης πρέπει να βεβαιωθεί οτι φεύγοντας απο το σχολείο ο μαθητής δε θα έχει την ανάγκη της οικογένειάς του για να προοδεύσει και να κατανοήσει την ύλη.
Το homework που δίνεται στους μαθητές συχνά είναι απλό και έχει επαναλληπτική φύση ενώ στα περισσότερα σχολεία δίνεται μόνο μια φορά τη βδομάδα. Οι μαθητές μπορούν να κάνουν το homework και επιβραβεύονται γιαυτό, ωστόσο το να μην κάνει το homework ένας μαθητής δεν επηρεάζει άμεσα τη μάθησή του. 

Με λίγα λόγια, η βασική διαφορά στην αντιμετώπιση της εκπαίδευσης και του Δασκάλου ανάμεσα στην Αγγλία και την Ελλάδα, είναι οτι στην Αγγλία η απόλυτη ευθύνη της προόδου ενός μαθητή ρίχνεται στο Δάσκαλο και οχι στο διάβασμα του μαθητή. Εαν ένας μαθητής έχει χαμηλές επιδόσεις τότε αυτός που θα κριθεί και θα ερωτηθεί θα είναι ο Δάσκαλος. 





Με τον ίδιο τρόπο η διόρθωση έρχεται να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα της καθημερινής διδασκαλίας. 
Δουλεύοντας σε μια Αγγλική τάξη, θα έχετε την ευθύνη της διόρθωσης όλων των γραπτών εργασιών που έχουν κάνει οι μαθητές στα Maths, Literacy και Science Books και αργότερα σε πολύ περισσότερα μαθήματα. 

Και παρά το οτι η λέξη ''διόρθωση'' ακούγεται απλή και εύκολη, η αλήθεια είναι οτι ακολουθεί συγκεκριμένη στρατηγική.

Aρχικά είναι σημαντικό να γνωρίζουμε οτι σε κάθε μάθημα υπάρχει ένα διαφορετικό Learning Objective, το οποιο πρέπει να είναι τυπωμένο και κολλημένο στα τετράδια των μαθητών πριν αρχίσουν να δουλεύουν στη συγκεκριμένη σελίδα. Κάποια σχολεια το αποκαλούν και L.I. (Learning Intention) ή W.A.L.T.( We Are Learning To)

Π.χ. WALT: Add using number zero. 

Στη συνέχεια και όταν ο μαθητής έχει ολοκληρώσει τη δουλειά του ακολουθεί η διόρθωση.




Tο κάθε Αγγλικό σχολείο ακολουθεί τη δική του γραμμή, δημιουργεί τα δικά του σύμβολα και χρησιμοποιεί διαφορετικά χρώματα στυλώ και μαρκαδόρων για το marking.

Ωστόσο ακολουθούν όλα τη γενική γραμμή του OFSTED.

Σύμφωνα με τον OFSTED, το marking στα βιβλία των παιδιών πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:


  • Να δίνει στο μαθητή ένα θετικό σχόλιο για τις ικανότητές του.
  • Να δείχνει στο μαθητή τί έκανε λάθος
  • Να δείχνει στο μαθητή next steps για να βελτιώσει τη δουλειά του στο μέλλον.
  • Να δίνει τη δυνατότητα ο μαθητής να απαντήσει στο marking γραπτά.
  • Να φαίνεται μέσα απο το marking στα βιβλία ενός μαθητή οτι ο μαθητής δεν επαναλαμβάνει συνεχώς το ίδιο λάθος και οτι έχει μάθει απο τις διορθώσεις του Δασκάλου. 

Στο σχολείο μου  χρησιμοποιούμε μόνο δύο σύμβολα: 
Ένα αστεράκι και ένα συννεφάκι. Δίπλα στο αστεράκι λέμε στο μαθητή κάτι θετικό για τη δουλειά του, ενώ δίπλα στο συννεφάκι δίνουμε στο μαθητή ένα next step για να κανει τη δουλειά του καλύτερη.

π.χ.  στο παρακάτω γραπτό θα διόρθωνα ως εξής:





* Well done, you were able to use finger spaces independently.

Next time form your letter ''m'' correctly.



Στη συνέχεια η μαθήτρια θα απαντούσε στο marking σχηματίζοντας μερικές φορές το γράμμα ''m'' στο κάτω μέρος της σελίδας. Ιδανικά η μαθήτρια τώρα ξέρει να το σχηματίσει και στο μέλλον αυτό θα φανεί στα γραπτά της.

Παρακάτω θα δείτε και μερικά άλλα παραδείγματα διόρθωσης απο διαφορετικές τάξεις του Δημοτικού και διαφορετικούς Δασκάλους. Ωστόσο όπως προανέφερα το κάθε σχολείο μπορεί να εφαρμόζει πολύ διαφορετικές στρατηγικές marking.







Στο προηγούμενο σχολείο μου είχαμε επικολλημένη μια λίστα με σύμβολα στο τετράδιο των παιδιών, η οποία βρισκόταν πάντα κάτω απο κάθε Learning Objective.  

Στη συνέχεια ο Δάσκαλος έβαζε ένα τικ στα σύμβολα που αντιπροσώπευαν τα όσα είχε παραλείψει ο μαθητής στη δουλειά του, ενώ του αφήναμε και ένα θετικό σχόλιο. Στη συνέχεια ο μαθητής απαντούσε όπως περιέγραψα παραπάνω. 


Κάθε φορά που ο μαθητής δουλεύει είναι επίσης σημαντικό να σημειώνεται στο βιβλίο αν δούλεψε ανεξάρτητα (independently) ή με τη βοήθεια ενήλικα (with adult support) καθότι αυτό θα επηρεάσει σημαντικά το assessment του. 

Στις παρακάτω εικόνες θα δείτε μερικά παραδείγματα αυτών των tick lists:















Υπάρχουν και σχολεία που ενθαρρύνουν το μαθητή να βάλει ο ίδιος τικ στα σύμβολα που θεωρεί οτι έχει καταφέρει στη δουλειά του, ενώ ο Δάσκαλος αφήνει ένα θετικό σχόλιο και ζητά απο το μαθητή να απαντήσει. Ένα τέτοιο βλέπετε παρακάτω.




Κάποια σχολεία σημειώνουν τα εξής σύμβολα στα βιβλια των μαθητών με μερικές διαφοροποιήσεις:

  • LOA (Learning Objective Achieved)
  • LOPA (Learning Objective Partly Achieved)
  • LONA (Learning Objective Not Achieved)

Σε κάθε περίπτωση η διόρθωση των βιβλίων απο το Δάσκαλο είναι υποχρεωτική και πρέπει να γίνεται πριν το τέλος της κάθε βδομάδας. Τυχόν αμέληση στο marking μπορεί να σημανει κακή βαθμολογία ή ακόμη και απόλυση.

Αν δουλεύετε ή σκοπεύετε να δουλέψετε ως Supply Teacher, τότε σίγουρα το marking θα είναι κάτι που θα απαιτήσει απο εσάς ευελιξία και προσαρμοστικότητα καθότι κάθε μέρα θα πρέπει να διορθώνετε με έναν διαφορετικό τρόπο.

Και φυσικά το γεγονός οτι κάνετε μόνο ημερήσια κάλυψη δε σημαίνει οτι δε θα χρειαστεί να διορθώσετε τα γραπτά της διδασκαλίας σας!

Φτάνοντας σε ένα σχολείο φροντίστε να μάθετε αμέσως τον τροπο διόρθωσής του, ο οποίος μπορεί να βρίσκεται τοιχοκολλημένος στην τάξη. Επιπλέον μπορείτε να κοιτάξετε τις προηγούμενες διορθώσεις του μόνιμου Δασκάλου τον οποίο καλύπτετε και να πράξετε αναλόγως.

Μήν ξεχνάτε οτι σαν supply teachers βρίσκεστε (συνήθως) σε μια μεταβατική φάση της καριέρας σας και θέλετε να κάνετε καλή εντύπωση ωστε να εξασφαλίσετε μια long-term θέση. Επίσης το να κάνετε καλή εντύπωση στα σχολεία σημαίνει οτι θα σας καλέσουν ξανά όταν σας χρειαστούν.

Αν ξεκινάτε ή έχετε ξεκινήσει ήδη την καριέρα σας σε μακροχρόνια βάση, τότε σίγουρα θα είστε ήδη familiar με το αντικείμενο. Βάλτε τα δυνατά σας να μάθετε καλά τις απαιτήσεις του σχολείου σας και δε θα έχετε κανένα πρόβλημα.

Μην ξεχνάτε οτι 
  • Το κάθε σχολείο είναι ανοιχτό σε προτάσεις. Μή διστάσετε να προτείνετε κάποιο νέο σύστημα διόρθωσης στο σχολείο σας αν νομίζετε οτι είναι καλύτερο.
  • Ο τρόπος γραφής σας όταν διορθώνετε γίνεται παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά. Η γραφή σας θα πρέπει να είναι καθαρή, όμορφη και αν δυνατόν cursive (δείτε το άρθρο για το handwriting για περισσότερες πληροφορίες). Ακόμη και σε μια Reception Class, στη μέση της χρονιάς πολλά παιδιά θα είναι πλέον σε θέση να μπορούν να διαβάσουν τα όσα γράφετε.


Καλή επιτυχία!!!
Χριστίνα Π.

Monday, 2 January 2017

Μαθητές με προβλήματα ομιλίας





Η σωστή ομιλία στην προσχολική αγωγή είναι βασική προϋπόθεση ωστε ένας μαθητής να μπορεί να έχει μια επιτυχημένη εξέλιξη στον τομέα της γραφής και της ανάγνωσης.

Δεν είναι λίγοι οι επιστήμονες στον τομέα των παιδαγωγικών που κάθε χρόνο συγχέουν όλο και περισσότερο την ικανότητα ομιλίας με την ικανότητα γραφής. Για να μπορέσει ένας μαθητής να μάθει να αποκωδικοποιεί το γραπτό λόγο αλλα και να γράφει με καλή έκφραση και πλούσιο λεξιλόγιο, θα πρέπει πρώτα να έχει τη σωστή γλώσσα εντυπωμένη στον εγκέφαλό του. 

Άλλωστε σε αυτή τη θεωρία βασίζονται πολύ επιτυχημένα προγράμματα διδακτικής της γραφής όπως η μέθοδος Talk for Writing.


Αξίζει να σημειώσω οτι σαν εκπαιδευτικός έχω δει παιδιά με προβλήματα και καθυστέρηση ομιλίας απο πολύ μικρή ηλικία. Ενώ στην Αγγλία υπάρχει η επιθυμία ένα παιδί να έχει χτίσει το βασικό, επικοινωνιακό του λεξιλόγιο μέχρι τα 3 του χρόνια, 
δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις παιδιών στη Nursery Class ή το Preschool Room που θα μιλάνε πολύ λιγότερο απο τα υπόλοιπα. Αυτό είναι άλλωστε συνηθισμένο φαινόμενο σε δίγλωσσα παιδιά ή παιδιά νέων μεταναστών σε μια χώρα υποδοχής.

Στα σχολεία της Αγγλίας συνηθίζεται στη Nursery Class να αναμένεται οτι τα παιδιά θα έχουν χτίσει ήδη μια βασική ομιλία, γιαυτό και η έμφαση πια δίνεται στην ομιλία μέσω προτάσεων αντί για μονολεκτικές απαντήσεις. Γιαυτό υπάρχουν και δραστηριότητες όπως circle time, και σωστά δομημένο questioning και partner talk ωστε τα παιδιά να ενθαρυνθούν να δώσουν απαντήσεις με προτάσεις και όχο μονολεκτικά. 



Σε καθημερινή βαση, μέσα σε μια σχολική τάξη η ομιλία των μαθητών ενθαρρύνεται μέσα απο:

  • Circle time
To circle time είναι μια στιγμή μέσα στη μέρα κατα την οποία οι μαθητές κάθονται σε κύκλο, μιλάνε για τη μέρα τους και τα συναισθήματά τους, τον καιρό, την ημερομηνία, ενώ τραγουδάνε τραγούδια της επιλογής τους και πολλές φορές διαβάζουν ιστορίες ή παίζουν παιχνίδια αλληλεπίδρασης.
Το circle time είναι μια ευκαιρία για το δάσκαλο να λειτουργήσει ως γλωσσικό μοντέλο και να παρουσιάσει τον τρόπο ομιλίας που θα ήθελε να δει απο τους μαθητές, να εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους αλλα και να τους δώσει την ευκαιρία να ακούσουν και να αντιγράψουν λεξιλόγιο απο τους συμμαθητές τους. Σε μια προσχολική τάξη το circle time συμβαίνει συνήθως  2-3 φορές την ημέρα. 

  • Questioning
Έχω αναλύσει διεξοδικά το questioning, τον τρόπο σχεδιασμού του στο planning, και τη σημασία του στην ομιλία των μαθητών, και θα μπορέσετε να το δείτε αναλυτικά σε αυτό το άρθρο. 
Το questioning πρέπει να σχεδιάζεται με τέτοιο τρόπο ωστε να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και σε όλα τα επίπεδα ομιλίας.

  • Talking Partners
Η μέθοδος Talking Partners είναι πολύ γνωστή κυρίως στα κρατικά Αγγλικά σχολεία, και εφαρμόζεται στα περισσότερα απο τα σχολεία στα οποία έχω πάει. 

Ουσιαστικά σε αυτή τη μέθοδο οι μαθητές κάθονται στο χαλί ανα δύο. Κάθε φορά που ο Δάσκαλος θετει μια ερώτηση, πολλές φορές οι μαθητές αντί να σηκώσουν το χέρι για να απαντήσουν,  ενθαρρύνονται να συζητήσουν για 1-2 λεπτά ην ερώτηση με τους partners τους. Στη συνέχεια ο Δάσκαλος επιλέγει ένα τυχαίο ζευγάρι μαθητων να μοιραστεί τις απαντήσεις του με την τάξη. 

Για τη σωστή συνεργασία των talking partners, απαιτείται να κάθονται αντικρυστά κατα την ώρα της συνομιλίας τους, με τα πόδια σταυρωτά και να μιλήσουν ο καθένας με τη σειρά του. 



Ο Δάσκαλος μπορεί να ζητήσει απο το κάθε παιδί ενός ζευγαριού να μοιραστεί με την τάξη τη δική του απάντηση. Ωστόσο πολλές φορές, για εξάσκηση του αυτιού αλλα και ενθάρρυνση των listening skills των μαθητών, ο Δάσκαλος μπορεί να ρωτήσει το κάθε παιδί να μοιραστεί την απάντηση που έδωσε ο partner του.

Στο παρακάτω video θα δείτε ένα παράδειγμα του Talk Partners σε μια τάξη Year 2.





Προσωπικά είμαι μεγάλη υποστηρίκτρια του Talking Partners και το χρησιμοποιώ στην τάξη μου. 

Δίνει στους μαθητές την ευκαιρία όχι μόνο να ακούσουν το λεξιλόγιο του συνομιλητή τους αλλα και να χτίσουν διαπροσωπικές σχέσεις και ικανότητες συνομιλίας που θα τους βοηθήσουν στο μέλλον ως ενήλικες.

Παρά όμως τα θετικά αποτελέσματά της, σα μέθοδος χρειάζεται προσοχή. Είναι σημαντικό να παρακολουθείτε τις συνομιλίες των μαθητών σας ωστε να παραμένουν στο θέμα ενώ συχνά δειλοί μαθητές ενδέχεται να χρειαστούν τη στήριξή σας ή αυτή του ΤΑ σας για να βρουν το θάρρος να απαντήσουν στο συνομιλιτή τους.
Ιδιαίτερο ρόλο παίζει εδώ και ο τρόπος ρύθμισης των ζευγαριών. Μαθητές που δε μιλάνε καθόλου Αγγλικά δε μπορούν να λειτουργήσουν σωστά με μαθητές που επίσης δε μιλάνε Αγγλικά. Μαθητές με πολύ αυτοπεποίθηση ενδέχεται να λειτουργήσουν ευεργετικά για μαθητές με χαμηλή αυτοπεποίθηση, ενώ μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς θα πρέπει να μην γίνονται ζευγάρι μαζί ωστε να μπορούν να ανταποκριθούν στη δραστηριότητα. 

Ωστόσο, παρά όλες τις παραπάνω προσεκτικές λεπτομέρειες στο planning ενός Δασκάλου, και παρά την καλή θέληση, δυστυχώς πάντα θα υπάρξουν μαθητές που θα χρειαστούν επιπλέον στήριξη στην ομιλία τους. 




Με ποιό τρόπο λοιπόν υποστηρίζονται περαιτέρω τέτοιοι μαθητές?

Αξίζει πρώτα να δούμε τις αιτίες για τις οποίες ένας μαθητής μπορεί να έχει καθυστέρηση ομιλίας:

  1. Ειδικές ανάγκες (SEN)
  2. Προβλήματα άρθρωσης
  3. Χαμηλή γνώση Αγγλικών (EAL) και έλλειψη αυτοπεποίθησης. 

1.Eιδικές Ανάγκες

Στην περίπτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες, πιο συχνή είναι η περίπτωση μαθητών που αργούν στην ομιλία λόγω αυτισμού. Οι μαθητές που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία διαφέρουν καθότι κάποιοι μπορεί να κατέχουν σωστά την ομιλία αλλα να δυσκολεύονται σε social skills, ενώ άλλοι μπορεί να έχουν non-verbal αυτισμό.



Σε κάθε περίπτωση, απο τη στιγμή που θα υπάρξει υποψία αυτισμού ή υποψία SEN γενικότερα, ο εκάστοτε εκπαιδευτικός οφείλει να συνεργαστεί με τον υπεύθυνο SEN του σχολείου ή του Nursery και να συμπληρώσει το λεγόμενο ''cause for concern'' form. Αυτό το form αποστέλλεται στο Δήμο και μπαίνει σε μια waiting list ωστε ο μαθητής να εξεταστεί απο κάποιον ειδικό και να λάβει διάγνωση.

Απο τη στιγμή της διάγνωσης θα συζητηθεί το αν και κατα πόσο ο μαθητής χρειάζεται παράλληλη στήριξη ωστε να του ανατεθεί ένας Learning Support Assistant. 

Ο κάθε μαθητής με SEN υποστηρίζεται στην ομιλία του με διαφορετικούς τρόπους αναλόγως πάθησης. Πολλές φορές ενδέχεται να χρειάζεται παρέμβαση πολλών ειδικών όπως εργοθεραπευτές, κινησιοθεραπευτές, μουσικοθεραπεία κ.λ.π. 
Πολύ συχνά οι θεραπείες αυτές συνδυάζονται με κάποιο πρόγραμμα γλωσσικής υποστήριξης σαν αυτά που θα δούμε παρακάτω.

2.Προβλήματα άρθρωσης

Οι μαθητες με προβλήματα άρθρωσης δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Πολλοί μαθητές με αυτό το πρόβλημα ενδέχεται να έχουν πλούσιο λεξιλόγιο και σωστή γνώση της γλώσσας, αλλα λόγο του σοβαρού προβλήματος άρθρωσης να αδυνατούν να γίνουν κατανοητοί. 
Μαθητές με τέτοιο πρόβλημα συχνά κρινονται ως πολυ χαμηλότερου επιπέδου στην ανάγνωση και την αναγνώριση γραμμάτων απο ότι πραγματικά είναι, καθοτι αδυνατούν να τα προφέρουν σωστά και να γίνουν κατανοητοί απο τους εκπαιδευτικούς.




Η πορεία της στήριξης των μαθητών αυτών είναι παρόμοια με αυτή των μαθητών με SEN. 
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να παραπέμψει το μαθητή για εξέταση μέσω ενός ''cause of concern'' form, και στη συνέχεια κατόπιν διάγνωσης ανατίθεται στο μαθητή ένας λογοθεραπευτής.

Και σε αυτή την περίπτωση, εαν προκύψει υποψία έλλειψης λεξιλογίου, οι μαθητές μπορεί να παρακολουθήσουν παράλληλα με τη λογοθεραπεία πρόγραμμα γλωσσικής υποστήριξης σαν αυτά που θα δούμε παρακάτω.

3. Χαμηλή γνώση Αγγλικών (EAL) και έλλειψη αυτοπεποίθησης. 

Σε οποιοδήποτε κρατικό σχολείο της Αγγλίας η πλειονότητα των μαθητών είναι πια EAL (English As an Additional Language), ενώ σε ιδιωτικά Day Nurseries μεγάλο ποσοστό παιδιών προέρχονται απο διαπολισισμικές οικογένειες και δίγλωσσα περιβάλλοντα. Αυτό σημαίνει οτι μεγάλο ποσοστό των μαθητών που θα αντιμετωπίσετε ενδέχεται να μιλάει ελάχιστα ή καθόλου Αγγλικά, ή ακόμα να μιλούν Αγγλικά με αυτοπεποίθηση αλλα να μην έχουν πλούσιο και κατάλληλο λεξιλόγιο.

Σαν ένα άτομο που έζησε την παιδική του ηλικία στα 90s δε μπορώ να μην πω και το γνωστό  ενοχλητικό ''τα παιδιά αυτές τις μέρες είναι όλη την ώρα μπροστά απο μια οθόνη''. 



Δυστυχώς λόγω της εξαντλητικής δουλειάς των γονιών αλλα και της έντονης ενασχόλησης των παιδιών με την τεχνολογία, οι μαθητές συχνά δεν απολαμβάνουν την κοινωνική συναναστροφή, την καθημερινή επαφή, το παιχνίδι στη γειτονιά και την επαφή με τη φύση στο βαθμό που πολλοί απο εμάς απολαύσαμε στην παιδική μας ηλικία, κάτι που έχει αντίκτυπο στο λεξιλόγιό τους. 



Όλα τα παραπάνω δημιούργησαν με το πέρασμα του καιρού την ανάγκη για προγράμματα γλωσσικής στήριξης τα οποία εφαρμόζονται συχνά σε σχολεία και Nurseries με σκοπό να αναπτύξουν τη γλώσσα των μαθητών με EAL ή χαμηλή αυτοπεποίθηση. 


Ας δούμε μερικά απο αυτά:


1. Talk Boost

Το πρόγραμμα Talk Boost εφαρμόζεται απο πολλά κρατικά σχολεία. Πρόκειται για ένα Intervention Programme, δηλαδή ένα πρόγραμμα παρέμβασης που εφαρμόζεται σε μικρές ομάδες μαθητών με προβλήματα ομιλίας κατα τη διάρκεια της μέρας τους. Μια δραστηριότητα Talk Boost συνήθως διαρκεί 30'-60' και γίνεται σε ομάδες 5-6 μαθητών και 2-3 φορές την εβδομάδα. 

Τα σχολεία που εφαρμόζουν το πρόγραμμα αυτό, συνήθως εκπαιδεύουν τους Teaching Assistants οι οποίοι με τη σειρά τους εφαρμόζουν interventions σε ομάδες μαθητών. 

Στα παρακάτω video θα δείτε τη γενική φιλοσοφία και την εφαρμογή ενός τετοιου προγράμματος.









2. Every Child A Talker 

Η μέθοδος Every Child a Talkerγνωστή εν συντομία ως ECAT, είναι μια κρατική μέθοδος παρέμβασης για μαθητές με προβλήματα ομιλίας. 

Θα τη δείτε να εφαρμόζεται περισσότερο σε ιδιωτικά Nurseries παρά σε σχολεία. Η μέθοδος αυτή έχει αναθέσει προγράμματα βελτίωσης της ομιλίας σε ειδικά κέντρα ανα την Αγγλία, τα οποία με τη σειρά τους έχουν ειδικούς αντιπροσώπους που συνεργάζονται με τα Nurseries που χρησιμοποιούν τη μέθοδο. 

Εαν δουλεύετε σε Day Nursery, ακόμη και αν η επιχείρησή σας δε χρησιμοποιεί επίσημα το ECAT, θα το βρείτε πολύ χρήσιμο για την προσωπική σας εξέλιξη. Μπορείτε να μελετήσετε την εγκύκλιο του ECAT  εδώ  και  εδώ.

Παρακάτω θα δείτε μια ομαδική δραστηριότητα βασισμένη σε αυτή τη μέθοδο.





3. Νοηματική γλώσσα Makaton

Η Makaton είναι ένα είδος νοηματικής γλώσσας, διαφορετικής απο την επίσημη νοηματική που χρησιμοποιούν τα κωφάλαλα άτομα και τα σχολεία κωφάλαλων. 
Πρόκειται για ενα είδος νοηματικής που σκοπός της είναι να ενισχύσει την προφορική γλώσσα σε άτομα με προβλήματα επικοινωνίας. 






Η Makaton χρησιμοποιείται σε:


  • Ενήλικες και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
  • Ενήλικες και παιδιά με προβλήματα επικοινωνίας
  • Κρατικά σχολεία
  • Βρεφικούς σταθμούς και Day Nurseries
Προσωπικά έχω δει την εφαρμογή της Makaton σε Day Nurseries αλλα και σε σχολεία ως μέρος της μεθόδου Talk for Writing αλλα και για να ενισχύσει τη δυνατότητα pretend talk των μαθητών. 

Θα είμαι ειλικρινής και ελαφρώς κακιά: Όσοι έχετε συζητήσει μαζί μου το θέμα Μakaton θα ξέρετε οτι διαφωνώ κάθετα με την εφαρμογή της σε βρέφη και μικρά νήπια.

Παρα το γεγονός οτι οι οπαδοί της θεωρούν οτι το να διδάξουν Makaton στα μωρά πριν μάθουν να μιλάνε μπορεί να τα βοηθήσει να εκφράσουν τις ανάγκες τους, προσωπικά θεωρώ προσωπικά αυτή την άποψη γελοία. 
Ο λόγος? 
Απλούστατα, για να μπορέσει ένα μωρό να κατανοήσει οτι ένα σήμα αντιστοιχεί στη λέξη ''μαμά'', ''μπαμπάς'' ή ''καρέκλα'', θα πρέπει πρώτα να μπορεί να κατανοήσει τις έννοιες καθαυτές. Και το να πιστεύουμε οτι ένα βρέφος θα χρησιμοποιήσει τη νοηματική να επικοινωνήσει μια έννοια την οποία δε μπορεί να κατέχει λόγω του οτι δε βρίσκεται στο στάδιο συγκεκριμένης σκέψης, δείχνει κατα τη γνώμη μου έλλειψη γνώσεων εξελικτικής ψυχολογίας απο την πλευρά των εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν τη Makaton σε βρέφη. 


Ωστόσο, to each their own, όπως λένε και οι Άγγλοι, και ο καθένας εφαρμόζει αυτό που θεωρεί καλύτερο για τους μαθητές του. 



Παρόλα αυτά, έχοντας δουλέψει με τη μέθοδο Makaton σε σχολεία, μπορώ να πω οτι έχει πολύ ευεργετικά αποτελέματα σε παιδιά άνω των 3 ετών καθότι οι μαθητές είναι σε στάδιο να κατανοήσουν την αντιστοίχιση μεταξύ προφορικού και νοηματικού λόγου. 
Η μέθοδος αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί:
  • Κατα την αφήγηση ενός παραμυθιου ωστε τα παιδιά να αποστηθίσουν επαναλαμβανόμενες φράσεις και να εσωτερικεύσουν το λεξιλόγιο.
  • Σε δραστηριότητες δραμματοποίησης με σκοπό την ενθάρρυνση της σωματικής έκφρασης.
  • Στην υποστήριξη μαθητών EAL ωστε να κατανοήσουν τα λεγόμενα του Δασκάλου αλλα και τα παραμύθια ειδικά σε στάδιο που δε γνωρίζουν πολλές απο τις λέξεις, και να μάθουν Αγγλικές λέξεις γρηγορότερα.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τη χρήση Makaton σε παιδικά τραγούδια μιας Reception Class:




Η μέθοδος Makaton διδάσκεται μέσω κατάρτισης στον αντίστοιχο φορέα τον οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ.


Ωστόσο για άτομα που δε θέλουν να καταρτιστούν με το αζημείωτο, μπορείτε να ενημερωθείτε και να μάθετε μερικά βασικά σήματα και λέξεις στο youtube όπως στο παρακάτω video.




Κλείνοντας, σας παραθέτω ένα ενδιαφέρον Αγγλικό άρθρο σχετικά με τη σημασία της Makaton στην προσχολική αγωγή: 






Καλή επιτυχία!!!
Χριστίνα Π.